Fent País va néixer amb la idea de convertir-se en la primera capsa regal d’experiències d’oci i turisme arrelades al territori i de petit format a Catalunya i en català. Actualment ja han repartit més de 70.000 experiències des de la seva creació ara fa vuit anys i es pot comprar a través de la capsa física o també en format digital.
Propostes amb valor afegit
L’altaveu de petites empreses turístiques que generen un impacte positiu al territori. Així es defineixen a Fent País, un projecte que permet regalar tota mena d’activitats a través del seu portal web d’experiències o bé de les capses regal, que es poden trobar a més de 600 punts de venda repartits arreu del territori català i que ofereixen un ventall de preus que s’adapten a totes les butxaques. Tot va començar el dia que a en Nil Camprubí li van regalar una d’aquelles típiques capses regal per gastar en una experiència amb un límit de temps determinat i a escollir entre una llarga llista de possibilitats.
Encara que el format tingués gràcia, les propostes entre les quals escollir no anaven en la línia dels seus valors. D’aquí va sorgir la idea del que un temps més tard seria Fent País: unes capses en què les propostes no són passar una nit en un gran hotel d’una cadena hotelera, conduir un cotxe d’alta gamma o fer un tour privat pel Camp Nou, sinó una escapada a un agroturisme, una excursió guiada amb raquetes per la muntanya o una visita a un pastor amb tast de formatges inclòs. Vuit anys més tard, aquesta empresa situada a Manresa està formada per un equip de cinc persones que ja han construït una xarxa de més de 600 empreses amb què poder gaudir d’activitats d’allò més variades.
El que tenen en comú totes les propostes que s’ofereixen a les capses regal és que les activitats són genuïnes i que estan dissenyades des de l’estima cap al territori on es desenvolupen. L’Anna Pujol, que és l’encarregada de radiografiar cada pam del país per localitzar i afegir propostes noves a la gran família de Fent País, té molt en compte el fet que rere cada nova experiència hi hagi un valor afegit. Per exemple, en el cas dels restaurants, donen suport a segells com ara el Km 0 Slowfood, que garanteix que la majoria d’ingredients estan fets amb productes de proximitat. També aposten per escapades en petits hotels i cases rurals, rutes culturals fora dels circuits habituals, visites a productors amb tast inclòs o activitats de natura i aventura respectuoses amb el medi ambient. Els que siguin obsequiats amb una de les seves capses podran gaudir, per exemple, d’un tast de garoines a bord d’un veler d’època a Palamós, d’un taller per fer la teva pròpia ratafia a la comarca de la Selva o d’una experiència per aprendre sobre l’ofici de pastor a Cal Serrats, a l’Anoia.
Reptes de futur
Tot i les dificultats causades per la covid-19, Fent País va llançar aquest estiu una nova aplicació de fidelització d’usuaris en què qualsevol persona que es registra gratuïtament acumula saldo cada cop que fa una despesa en un dels projectes turístics adherits, i obté un descompte en la següent capsa regal que compri.
Més enllà d’aquesta novetat, un altre dels objectius marcats per aquesta empresa en un futur pròxim és el de reduir la seva petjada ecològica. Per tal de treballar en aquesta direcció, Fent País està eliminant progressivament la guia impresa d’experiències de la capsa regal física, tot incentivant que els usuaris consultin les propostes a la pàgina web o que les comprin directament per canals digitals. De fet, des de fa gairebé un any, per cada capsa regal sense guia que compra un usuari, la cooperativa fa un donatiu de 50 cèntims al Projecte Boscos de Muntanya, amb el qual han arribat a un conveni de col·laboració.
L'entrevista
Impulsem un nou model de turisme al servei del país, un turisme conscient que tingui un impacte global positiu sobre les destinacions.
Aquest article es va publicar en el número 281 del Descobrir (Octubre 2021)