Neix ‘Cultura Jove’

L’objectiu del programa és facilitar que els joves d’entre 18 i 30 anys puguin gaudir de propostes culturals amb condicions especials durant tot l’any

El turisme rural busca la complicitat de la ciutadania per remuntar el sector
El turisme rural busca la complicitat de la ciutadania per remuntar el sector
25 d'octubre de 2023

Si decideixes passar les vacances al nostre país, tens una pila d’alternatives extraordinàries a prop de casa per trobar allò que més et plagui i, a més, sense haver d’agafar un avió. Aquesta és la idea que vol transmetre la campanya Finestra o passadís? Si tries Catalunya, ho tens tot, impulsada per les confederacions d’agroturisme, la revista Descobrir Catalunya i les entitats impulsores del Manifest Descobrir. I és que el turisme rural català té posades les esperances en aquest estiu per tal de superar la sotragada que ha suposat la pandèmia de la covid-19, que ha fet que el sector hagi hagut de fer front a un 2020 amb grans pèrdues econòmiques.

Concretament, l’any passat es va tancar amb caigudes d’ingressos d’entre el 60 i el 80% respecte l’any anterior. En la presentació de la campanya, que es va fer fa unes setmanes al Col·legi de Periodistes de Catalunya a Barcelona, hi van participar el director de la revista Descobrir, Joan Morales, i representants de les tres entitats de referència del sector, que sumen 1.250 allotjaments rurals d’arreu del territori: el president de la Confederació del Turisme Rural i l’Agroturisme de Catalunya (TURALCAT), Carles Barcons; Conxa Jufresa en nom de la Confederació Catalana d’Agroturisme i Turisme Rural (CONCATUR), i la gerent de l’Associació Turisme Rural Girona, Costa Brava i Pirineu, Teresa Vilà. El lema de la campanya juga amb el típic dilema d’escollir entre finestra o passadís, que toca respondre quan tries plaça en un avió, i va acompanyat d’una imatge gràfica que convida a canviar l’estretor del viatge aeri per bucòlics camins a l’aire lliure i per les finestres i balconades de les cases rurals del país.

La campanya demana una aposta conscient i decidida de la gent per donar suport al turisme interior aquest estiu

De moment, les xifres són força positives: el ritme de reserves per a aquest estiu és bo i a principi de juny les reserves per als mesos de juliol i agost ja superaven el 50% de l’ocupació. A més, el sector preveu que durant aquests dos mesos s’aconseguirà cobrir totes les places disponibles. Això, però, no vol dir que s’arribin a assolir les xifres de facturació d’abans de la pandèmia per la necessària aplicació d’algunes mesures complementàries, com per exemple limitar les places disponibles per reduir l’aforament, deixar més marge de temps entre la sortida i l’arribada de visitants i augmentar la despesa en neteja i desinfecció.

Durant l’acte de presentació de la campanya, el director de la revista Descobrir, Joan Morales, va instar el nou Govern de la Generalitat, constituït recentment, i el nou conseller responsable en matèria de turisme, Roger Torrent, a afrontar el canvi de model turístic que reclama el sector.

Evitar la massificació

Morales també va recordar que l’aposta pel turisme de proximitat ha d’anar acompanyada de polítiques de previsió
i control de l’accés dels visitants als espais naturals i que “cal que es tirin endavant les infraestructures que el territori neces- sita per tenir una oferta turística en condicions, i en especial unes bones xarxes de transport públic i de vies i camins que afavoreixin la mobilitat lenta, que són necessàries per a la gent que hi viu perquè, com diu la màxima del turisme responsable i sostenible, un bon lloc per viure és un bon lloc per visitar”.

Impulsem un nou model de turisme al servei del país, un turisme conscient que tingui un impacte global positiu sobre les destinacions.

Adhereix-t'hi