L'esplèndid entorn natural que ofereix el Montseny i els seus pobles i la seva proximitat de l’Àrea Metropolitana de Barcelona representen tot un repte per a la zona, una situació en què el model turístic té molt a dir. És per això que l’Associació d’Empresaris Turístics del Montseny (AETM) dedica bona part dels esforços a treballar a favor d’un turisme responsable que no comporti un perjudici ni per als habitants d’aquest territori ni per al medi.
Un dels principals reptes als quals han de fer front és el de donar continuïtat a les famílies que treballen en el sector primari. “La gent que viu de la terra, del bosc i del bestiar va minvant dia rere dia, i amb ells perdem un gran patrimoni cultural, llocs de treball i un entorn cuidat que, entre molts altres avantatges, permet evitar incendis”, explica Lluís Pagespetit, president de l’AETM i educador ambiental. Formen part d’aquesta associació, per exemple, l’empresa Red Passion, impulsada per una parella que es va instal·lar a Viladrau fa un temps i que es dedica a cultivar gerds on antigament hi havia altres cultius.
O també els ramaders i formatgers de L’Esquella del Montseny, una família que fa generacions que es dedica al sector primari i que estan ubicats a la masia on va néixer el bandoler Serrallonga, el mas la Sala. “Acompanyar aquesta mena de projectes és clau per a la seva supervivència, i el que pot fer el visitant és informar-se bé abans de venir al Parc i donar suport a iniciatives com aquestes, que sovint ofereixen activitats turístiques”, remarca Pagespetit, que anima tothom a atrevir-se a descobrir el Montseny més enllà dels llocs i de les èpoques més populars.
Propostes de natura, cultura i gastronomia de la mà d'un guia local
Per a l’AETM, el segon gran repte és la preservació i conservació de la biodiversitat —un fet especialment rellevant si tenim en compte que el Montseny és considerat Reserva de la Biosfera—; una qüestió que xoca directament amb la hiperfreqüentació d’alguns indrets del Parc. Per tal de millorar en aquest àmbit, l’associació considera que és clau difondre valors de respecte al medi entre els visitants i informar sobre els diversos accessos que té el Parc Natural, ja que només els més coneguts acumulen bona part dels turistes. “És important que els visitants truquin a les oficines de turisme abans de venir per saber quines activitats hi ha programades i què poden fer al Parc: se’ls obrirà un ventall molt gran de possibilitats i s’adonaran que hi ha propostes per visitar el Montseny tot l’any”, recorda Lluís Pagespetit.
Per tal d’oferir a tothom qui ho vulgui propostes de descoberta d’allò més variades, des de l’AETM organitzen dos paquets de diferent durada on un guia acompanya el visitant en un viatge fet de natura, cultura i gastronomia per diversos punts del Montseny.
Impulsem un nou model de turisme al servei del país, un turisme conscient que tingui un impacte global positiu sobre les destinacions.
Aquest article es va publicar en el número 295 del Descobrir (Març 2023)