Cultura amb vocació transformadora

Coneixem Còdol Educació, una de les empreses adherides al Manifest Descobrir

Autor:
Laia Creus i Badia
Visita per la història i el paisatge del poble de Siurana, una de les propostes de Còdol Educació
Visita per la història i el paisatge del poble de Siurana, una de les propostes de Còdol Educació FOTO: Getty Images
25 de gener de 2022

Còdol Educació actua com a mediador entre les persones i el patrimoni des d’una mirada crítica i amb la voluntat de generar una comprensió intel·ligent del món. A través de les seves propostes és possible descobrir edificis modernistes, pintures prehistòriques, espais naturals, gastronomia i molt més.

L’origen, l’educació en el lleure

Trenta anys enrere, un grup de joves que feien de voluntaris en un esplai de Reus es van engrescar a tirar endavant un projecte d’educació en el lleure situat al barri antic de la ciutat. Volien oferir als infants i joves més desafavorits del barri un espai on créixer i aprendre. Aquesta va ser la llavor de Còdol Educació, que va començar a fer els primers passos l’any 1994 a través del disseny d’activitats escolars vinculades a museus i en un moment en què, en aquell sector, estava tot per fer. “Crèiem que podíem aportar idees noves i fresques i teníem molt clar que l’educació i la cultura són una gran eina per a la transformació social”, recorda Maria Adzerias, mestra i coordinadora del projecte.

Vint-i-vuit anys més tard, Còdol Educació ha dissenyat i implementat més de dues-centes propostes culturals de tota classe i apropen el patrimoni cultural, històric i natural del país a milers de persones cada any gràcies a un equip multidisciplinari format per una vintena de persones.

El seu objectiu és aprofitar les oportunitats que sorgeixen cada vegada que algú decideix descobrir un indret per convertir-les en experiències enriquidores: “No som guies turístics que transmeten coneixements, el que ens mou és acompanyar la gent en un procés que els permeti créixer personalment i ser més conscients de com és el món que ens envolta”, assenyala Maria Adzerias.

Des de visites dinamitzades fins a experiències gastronòmiques o exposicions, per a públic escolar, familiar o general, Còdol Educació desenvolupa un gran ventall de propostes, fugint de l’estandardització i buscant la connexió amb el visitant. De la seva mà és possible conèixer la història i el paisatge del poble de Siurana, endinsar-se en les particularitats de la ciutat de Reus gràcies a la ruta modernista i del vermut o atansar-se al món de la pesca a través de l’Observatori Blau, situat al costat de la llotja del peix de Tarragona, per posar només alguns exemples.

Han dissenyat i implementat més de dues-centes propostes culturals

Una de les seves propostes estrella és la descoberta, a través d’una visita teatralitzada, de l’Institut Pere Mata de Reus, l’hospital psiquiàtric que fou projectat per l’arquitecte Lluís Domènech i Montaner i que rep el nom del metge reusenc Pere Mata i Fontanet. A més de donar a conèixer una espectacular joia del modernisme català, reivindiquen com a Reus van ser capaços de plantejar un model d’atenció a la salut mental que va ser revolucionari i referent a tot Europa.

“La visita s’acaba amb un concert ubicat en un espai on la musicoteràpia era molt important. Les nostres propostes també tenen en compte la vivència des de les emocions i el poder transformador de l’art i aquest concert n’és un bon exemple. Una manera holística i vivencial d’acostar-se al patrimoni”, explica Maria Adzerias.

Un canvi de xip urgent

Una de les principals línies de treball de Còdol Educació consisteix a donar eines a la ciutadania per tal de col·laborar  en un canvi de mentalitat dirigit a una major consciència ecològica i un canvi cap a uns valors més espirituals i menys materialistes. És per això que cada vegada tenen més presència propostes vinculades a la comprensió dels problemes ambientals que ens envolten i a les cultures regeneratives, des d’una mirada que proposa una nova relació amb el planeta, la comunitat i nosaltres mateixos. En aquesta línia destaca, per exemple, la dinamització cultural del passeig de la Boca de la Mina de Reus amb el nou Jardí Agrari del Camp, un espai natural de la ciutat recentment arranjat i reivindicat.

L'entrevista

Maria Adzerias, coordinadora de Còdol Educació

Com heu integrat l’emergència climàtica al vostre projecte pedagògic?

En el marc de la vivència de vulnerabilitat i conscients de la vinculació d’aquesta pandèmia amb la crisi climàtica, a Còdol hem aprofundit en el sentit que té la nostra tasca i hem posat la nostra feina al servei del desenvolupament holístic ecosocial conscient. Una proposta que batega creativitat per tal de generar consciència, reflexionar, repensar i innovar mitjançant l’educació i la cultura, cap a un canvi de mentalitat que posi la vida al centre. Un dels darrers projectes que hem creat és L’art de la sostenibilitat. Espai ERA: emoció, reflexió i acció. En una gran cúpula geodèsica de 10 m de diàmetre hem assajat nous plantejaments pedagògics a partir del gran potencial transformador de les arts. Famílies, infants i joves han gaudit de l’experiència immersiva Som Terra, en la qual, amb el moviment i l’expressió plàstica, proposem repensar la nostra relació amb la natura. A banda, a través d’uns ginys artístics interactius, els joves han descobert els principis de la vida per tal de desenvolupar la intel·ligència ecològica. 

Per què us heu adherit al ’Manifest Descobrir’?

Perquè un nou model de mediació cultural al servei real de les persones i el país amb criteris de sostenibilitat és imprescindible i urgent.

Impulsem un nou model de turisme al servei del país, un turisme conscient que tingui un impacte global positiu sobre les destinacions.

Adhereix-t'hi