SUBSCRIU-T'HI AQUEST ESTIU I GAUDEIX D'UN DESCOMPTE ESPECIAL

Escapada al Pedraforca amb nens

Un cap de setmana en família entre estrelles, aventura i dinosaures a l’alt Berguedà

El cel nocturn de Saldes, una aventura entre arbres, l’estada de Picasso a Gósol i 3.500 petjades de dinosaure. Això és el que ens espera per omplir un cap de setmana en família a les valls del Pedraforca.

Hola, Pedraforca!

Pedraforca El Pedraforca des de la carreteraCristina Torra
Intentem anar-hi un cop a l'any, com a mínim. I és que hem sentit un magnetisme especial pel Pedraforca. Podríem dir que un dels nostres moments preferits de l’any és quan entrem a la carretera que porta a Gósol i tots, en silenci al cotxe, estem pendents del moment en què... bum! Apareix la muntanya entre la vegetació i el camí, imponent. “Hola, Pedraforca”, diu en Roc.

Una cita astronòmica a Saldes

lluna pedra Observació de la lluna des del Centre Astrònomic del PedraforcaCristina Torra
En aquesta ocasió, ens instal·lem a l’alberg Cal Manel de Saldes. Sopem d’hora perquè aquesta nit tenim una cita al Centre Astronòmic de Pedraforca, on ens espera en Salvador. En Roc té ganes de veure les estrelles i la lluna que, sense saber-ho, l’enganxem gairebé plena. Comencem repassant algunes de les constel·lacions i de les galàxies als planetaris. La Tanit queda bocabadada amb les osses majors i menor, que no vol que marxin de la pantalla, i en Roc pregunta sobre els forats negres. Després de parlar sobre la magnitud de l’univers, arriba el moment de l’observació. Primer, veiem les dues estrelles que hi ha a la punta de la constel·lació del cigne: una de blava i una de groga. “És el món al revés: la blava és més calenta perquè l’estrella és més nova i té més energia i la vermella és més freda, perquè és més vella i s’està apagant”, aprèn de seguida en Roc. Després, veiem la lluna de tan a prop que apreciem alguns dels cràters. Són les marques dels cops que ha rebut, oi?”, pregunta en Roc lligant conceptes que ha après en altres parcs astronòmics. La Tanit, per la seva banda, no para de repetir: “iuna gran” molt emocionada, ja que un dels seus contes preferits és sobre la lluna. Anem a dormir sumant una nova experiència astronòmica meravellosa.

L’aventura d’anar per sobre dels arbres

pedraforca parc aventura El Pedraforca Parc Aventura té circuits per sobre dels arbres per a totes les edatsCristina Torra
El matí de dissabte, en Roc es lleva nerviós. Per primera vegada farà un circuit entre els arbres al Pedraforca Parc Aventura. Li fa respecte, però un cop veu els reptes del recorregut, s’anima a equipar-se amb l’arnés. Mentre, com que la Tanit és massa petita per fer-lo, fa equilibris i escalada en un petit parc que hi ha al costat. El recorregut d’en Roc és el més senzill de tots els que hi ha: està muntat a menys d’un metre del terra, pensat per fer amb els més petits acompanyats dels pares. Poc a poc, va superant els reptes: un pont de fustes separades, un pont tibetà o una passarel·la sobre xarxa fins arribar a la tirolina. Prova superada!

Excursió al refugi Lluís Estasen

refugi estasen Pícnic al refugi Lluís EstasenCristina Torra
Per dinar, l’alberg ens ha preparat uns entrepans per fer l’excursió fins el refugi Lluís Estasen i veure l’impressionant cara nord del Pedraforca. És una ruta fàcil de mitja hora des del mirador de Gresolet. En Roc primer diu que no podrà pujar perquè el camí comença empinat amb una escala de pedres però, poc a poc, arriba a dalt, on plantem la manta de pícnic i ens instal·lem sota una ombra per gaudir de les vistes. “Mama, on són les banyes del Pedra? Jo vull que segueixi sent un dimoni”, pregunta en Roc quan s’adona que la perspectiva de la muntanya és diferent a la que ell coneix.

El pas de Picasso per Gósol

Gósol Gósol té una ruta autoguiada per descobrir els racons per on va estar Pablo PicassoCristina Torra
A Gósol ens espera la Magalí per fer una visita guiada al Centre Picasso. Després de la nostra estada a Horta de Sant Joan, tenim ganes de conèixer la part de la història que ens manca. Aquí, descobrim com l’estada al poble permet a Picasso desbloquejar-se artísticament i seguir la seva trajectòria cap a l’etapa ocre i, després, al cubisme. Per acabar la tarda, fem la ruta autoguiada pel poble per conèixer els espais on va estar Picasso. Ens encanta la vista del poble, amb el castell al capdamunt, des del costat de l’actual piscina, on el pintor va inspirar-se per un dels seus quadres.

Saldes i Maçaners, dos pobles encantadors a les faldes del Pedraforca

Saldes Saldes té una església amb orígens romànicsCristina Torra
Comencem el diumenge mig plovent i no podem fer les canoes al llac de Tupí que teníem previstes a Vallcebre, una activitat molt recomanable amb canalla petita per entendre els orígens miners del Berguedà. Per això, abans d’anar a Fumanya a descobrir els dinosaures, decidim fer un volt per dos dels poblets més encisadors de les valls del Pedraforca: Saldes i Maçaners, a més de Gósol, que ja el vam visitar ahir. A Saldes, en Roc i la Tanit fan dos o tres voltes al camí que voreja l’església i es fixen amb l’antic vagó de tren que hi ha a la plaça, record del passat miner de la zona. A Maçaners, fem un tomb pels carrerons empinats i passem una estona al parc infantil amb vistes al Pedra.

3.500 petjades de dinosaures a Fumanya

Dinosaures Fumanya Una nova passarel·la permet acostar-se a la paret de Fumanya amb 3.500 petjades de dinosauresCristina Torra
Al Centre d’Interpretació de Fumanya, l’Oriol ens explica les novetats del museu. Acaben d’instal·lar la primera part de la passarel·la exterior que resseguirà el camí del Cetaci per poder-se acostar a la paret on hi ha les més de 3.500 petjades de dinosaure. A dins, podem tocar com deuria ser la pell dels titanosaures, veure la mida dels seus ous i abraçar una pota d’aquests dinosaures herbívors que van habitar el Berguedà fa 65 milions d’anys. L’experiència que més agrada a en Roc i a la Tanit, però, és la pantalla de realitat immersiva, que els col·loca enmig de la selva envoltats de titanosaures.

Un oasi a la Font del Balç

Font del Balç Les ombres dels plataners converteixen la Font del Balç és un oasi a l'estiuCristina Torra
Per acabar el cap de setmana, fem parada a la Font del Balç de Casserres per dinar en un oasi on les ombres dels plataners ens resguarden de la calor. Aquest cap de setmana hem posat a la motxilla de records pols d’estrelles, esperit de superació i una foto entre dinosaures. Gràcies, Pedra!

Guia pràctica

Pedraforca posta sol El sol es pon i ressegueix la silueta del PedraforcaCristina Torra
COM ARRIBAR-HI?

Amb autobús: Des de Barcelona, Alsa ( alsa.es) ens deixa a Berga, on cal agafar un altre autobús fins a Saldes | Amb cotxe: Des de Barcelona, cal agafar la C-58 fins a Terrassa, on podem enllaçar amb la C-16. Un cop a Fígols, enllaçem amb la B-400 fins a Saldes

INFORMACIÓ GENERAL

Barcelona és molt més
www.barcelonaesmoltmes.cat

Turisme del Berguedà
www.elbergueda.cat

ON DORMIR?

Alberg Cal Manel
Al bell mig de Saldes, un alberg amb apartaments, habitacions dobles i de lliteres, i  amb l’opció de mitja pensió i restaurant a la carta.
Plaça del Pedraforca, s/n
93 825 80 04
albergcalmanel.eu
Preu: a partir de 150€, la nit per apartament; 22€ per persona, la mitja pensió. Les habitacions compartides en lliteres valen a partir de 28€, la nit.

ON MENJAR?

Hostal Pedraforca
Cuina tradicional amb productes de proximitat. L’arròs de muntanya és espectacular. També tenen habitacions per fer-hi nit.
Barri de Maçaners, Saldes
93 824 10 00
pedraforca.com
Preu: 35-40€/persona.

Refugi Lluís Estasen
Entrepans, plats combinats i menú amb arròs de muntanya a les faldes del Pedraforca.
Jaça dels Prats, Saldes
608 31 53 12
www.refugipedraforca.com
Preu menú cap de setmana: 20 €.
També ofereixen habitacions compartides amb lliteres a partir de 54€ per mitja pensió.

La Font del Balç
Cuina catalana amb producte de quilòmetre zero a l’ombra dels plataners.
C/ Font del Balç, s/n, Casserres
93 825 00 34
Preu menú de cap de setmana: 25 €.

ACTIVITATS

Centre Astronòmic del Pedraforca
Un equipament que ofereix activitats d’astronomia i divulgació ambiental per a tots els públics.
C/ Santa Bàrbara, 1, Saldes
686 68 70 42
www.centreastronomicdelpedraforca.com
Preu de ‘Descoberta del Cosmos’: 20 €, adults; 18 €, menors de 12 anys.

Pedraforca Parc Aventura
L’aventura està assegurada amb els circuits i les tirolines per dalt dels arbres d’aquest parc. En Roc va fer el circuit verd, per a nens de 3 a 10 anys. Hi ha altres circuits per a nens més grans i també opcions per a adults.
Pista del Coll de la Trapa a Coll de Pradell, km 4
616 55 40 39
pedraforcaparcaventura.com
Preu: a partir de 15 € el circuit.

Centre Picasso a Gósol
Museu recentment remodelat que explica el pas del pintor al municipi.
Plaça Major, 1, Gósol
973 372 977
www.centrepicasso.art
Preu: 6€, adults; 3€, infants de 6 a 12 anys.

Espai Actiu Vallcebre
Activitats d’aventura com barrancs, vies ferrades, escalada i canoes al paratge de Vallcebre. La ruta minera i la volta amb canoa pel llac de Tumí és la millor opció per a nens petits, però també hi ha propostes de senderisme i barrancs per a canalla més gran.
Pla de la Barraca, Vallcebre
622 766 152
www.espaiactiuvallcebre.cat
Preu: Ruta minera i volta amb canoa pel llac de Tumí, 40€/adult.

Centre d’Interpretació de Dinosaures de Fumanya
Museu al voltant d’un impressionant jaciment paleontològic amb més de 3.500 petjades de dinosaures de més de 65 milions d’anys.
Fígols
93 924 90 25
www.dinosauresfumanya.com
Preu visita: 10 €, adults; 5 €, menors.